JanneSuuronen

Onko Kristillisdemokraatit maineensa vanki ?

Mielestäni on. Kristillisdemokraatit ovat paljon muutakin, kuin millaisen kuvan moni suomalainen on puolueesta itselleen luonut. Ollaan luotu itsellemme mielikuva puolueesta ehkä muutaman pienen yksittäisen asian pohjalta ja jota sitten yksi kaksi uutista on vahvistanut.

Luin tänään lävitse Kristillisdemokraattien eduskuntavaaliohjelman ja näkemäni miellytti suuresti. Ohjelmassa olivat mukana juuri ne elementit, mitä Suomi nykyisessä tilanteessaan kaipaa. Turvallisuus, talous, perhe ja vanhukset.

Ei ole järkevää postata yllämainitun linkin takaa löytyvää koko vaaliohjelmaa tähän, mutta kopioin tähän kuitenkin joitain vaaliohjeman talousosioita havainnollistamaan lukijoille, kuinka Kristillisdemokraatit ovat paljon muutakin, kuin pelkästään median välittämä kuva yhden asian liikkeestä. Ainakin itse voin allekirjoittaa talousosion kaikki kohdat.

Samalla tapaa ohjelmasta löytyvät fiksut ja järkevät kantaa ottavat toimenpideohjelmat ulkopolitiikasta, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta, EU-asioista, ympäristöpolitiikasta, oikeuspolitiikasta, sisäisestä turvallisuudesta, maahanmuutosta,  koulutuspolitiikasta, tiedepolitiikasta, kulttuuripolitiikasta, elinkeinopolitiikasta, työllisyyspolitiikasta ja oikeastaan politiikan kaikista osa-alueista.

Ja kuten fiksuun nykyaikaiseen puolueeseen kuuluu, niin Kristillisdemokraateissa kaikkien ei tarvitse olla kaikista asioista samaa mieltä. Esimerkiksi Espoolaisena ja Uusimaalaisena minua hieman mietityttää kirjaus itsearvoisena yleisenä tavoitteena pitää koko Suomi asuttuna ilman vastaavaa hintalapun ja nykyisen yhteiskuntarakenteemme taloudellisen kantokyvyn punnintaa; ymmärrän silti ihmisiä, jotka näkevät ja ymmärtävät tämän kohdan toisin.

Talouspoliittiset toimenpiteet:

-Julkisen talouden velan kasvu tulee pysäyttää vuoteen 2018 mennessä ja sen
jälkeen suunnata julkisen velan alentamiseen alle 60 % bkt-osuuteen. Velanoton
vähentäminen tulee jaksottaa usean vuoden ajalle, jotta ei pysäytetä talouskasvua
ja heikennetä taloudellisesti vaikeimmassa asemassa olevien kansalaisten elinoloja.

-Yritysten mahdollisuus pitää työvoimastaan kiinni on kaikkien etu. Tahdomme
kehittää työehtojärjestelmää niin, että yleissitovuuteen liittyy mahdollisuus sopia
asioista yrityskohtaisesti.

-Valtion ja kuntien kustannuksia on vähennettävä tehostamalla ja järkeistämällä
palvelutarjontaa. Keskeisellä sijalla työn tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä
ovat hyvät johtamistaidot. Tietotekniset uudistukset tulee toteuttaa
rohkeasti ja säästöjä toteuttaen, siten että ne palvelevat tehokasta toimintaa.
Tehottomat tavat toimia on saatava karsittua ja siirrettyä voimavaroja ihmisten
tarpeiden oikea-aikaiseen kohtaamiseen. Palvelutarjontaa tehostettaessa ja
järkeistettäessä on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että uudistaminen tapahtuu
kansalaisten ja kuntalaisten tahtoa kuunnellen.

-Työvoima-ja sosiaalikustannuksia on pienennettävä suhteessa kilpailijamaihin.

-Julkisomisteisissa yrityksissä omistajaohjauksen tulee toimia kohtuullisuuden
edistämiseksi. Talouden tasapainotuksen toteutumiseksi tarvitsemme maltillisia
palkankorotuksia.

-Työssäkäyvien osuus kaikista työikäisistä on saatava nousuun. Tulevina vuosikymmeninä
työvoiman määrä on saatava kasvuun työhyvinvoinnin, työelämän
kehittämisen, uudenlaisten työtapojen mahdollistamisen, syntyvyyden nousun ja
hallitun työperäisen maahanmuuton avulla. Syntyvyyden kasvu edellyttää panostamista
perheiden tukemiseen, nuorten naisten työmarkkina-aseman parantamiseen
sekä työn ja perheen yhteensovittamiseen. Vanhemmuuden työmarkkinoille
kohdistuva kustannusjako tulee uudistaa. Nuorten päätymistä työkyvyttömyyseläkkeelle
on ehkäistävä tehokkaammin.

-Perhevähennykset tulee suhteuttaa lasten lukumäärään. Tulevan vaalikauden
verokevennykset tulee suunnata kunnallis-ja ansiotuloveron keventämiseen kohdistuen
pieni-ja keskituloisiin nostamalla verotettavan tulon alarajaa.

-Ehdotamme siirtymistä Saksan ja Ranskan mallin mukaiseen vapaavalintaiseen
perheverotukseen, jossa perheen tulonsaajien veroprosentti määräytyy perheen
kokonaistulojen perusteella.

-Suomen yhteisöverokannat tulee pitää kilpailukykyisinä suhteessa vertailumaihin.

-Henkilöyhtiöiden ja elinkeinoharjoittajien verotukseen on säädettävä yrittäjävähennys.
Tämä merkitsee kevennystä pienyrityksen verotukseen ja seuraa osakeyhtiöiden
verokohtelua.

-Verotuksen painopistettä on siirrettävä ympäristölle tai terveydelle haitallisen
kulutuksen verottamiseen. Siirrytään makeisverosta sokeriveroon vuonna 2017.

-Harmaata taloutta tulee kitkeä. Suomessa toimivien yritysten on maksettava
veronsa Suomeen, eikä verosuunnittelun kautta veroparatiiseihin. Siirtohintojen
kontrollia on tiukennettava. Yritysten verotietojen on oltava julkisia ja maakohtaisia.


-Kotitalousvähennyksen työn maksimiosuus tulee palauttaa 3000 euroon ja
palauttaa siihen energiaremontteihin liittyvä vähennysoikeus.


-Autokantamme on EU-maiden vanhimpia. Uusien autojen verotusta tulee laskea
asteittain autokannan uudistamiseksi. Siirtymistä hybridiautoihin tuetaan auto-ja
polttoaineverotuksella.

-Perintöverotusta on kehitettävä ennakkoperintöihin ja sukupolvenvaihdoksiin kannustavaksi.


-Kansalaisyhteiskuntaa tulee voimistaa. Verovähennysoikeus tulee laajentaa koskemaan
lahjoituksia, jotka annetaan yleishyödyllistä työtä tekeville yhdistyksille ja
seurakunnille.

-Suomalaista riskirahoitusta ja joukkovelkakirjamarkkinoiden syntyä tulee edistää,
kuten myös ulkomaisten sijoittajien tuloa Suomeen.

-Turhaa sääntelyä on saatava vähemmäksi. Viranomaisten yhteistyötä tulee parantaa
siten, että asiakaspalvelu saadaan yhdelle luukulle ja ohjeiden tulkinta on yhtenäistä
koko maassa. Lupaviranomaisten työtä tulee kehittää, jotta lupapäätökset
valmistuvat riittävän lyhyiden enimmäiskäsittelyaikojen puitteissa. Lupaprosessien
käsittelyaikojen lyhentäminen vaatii lisää resursseja ja ohjausta.

-Hankintalaki tulee uudistaa siten, että kokonaisedullisuus, innovatiivisuus sekä
ekologinen ja sosiaalinen kestävyys huomioidaan aina kilpailutuksissa. Julkisilla
hankinnoilla tulee tukea innovatiivisten ja hyvää työn laatua tuottavien yritysten
kasvumahdollisuuksia. /pienten yritysten mahdollisuus olla mukana tulee taata.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Janne Suuronen

Pöh, tiukkasävyinen kritiikki ja poskensoitto jatkukoon :) Mutta kiitos kuitenkin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Pöh, tiukkasävyinen kritiikki ja poskensoitto jatkukoon :)"

Ja wanhoista arvoista kiinni pitäminen, vaikka maailma ympärillä muuttuu. Mutta eteenpäin, sano mummo lumessa.

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #4

Ja kummallista harhaan johtavista mielikuvista. Ja liikkeestä liikkeen vuoksi, vaikkeivat kaikki muutokset pidemmällä trendillä olisikaan hyväksi.

Elijas Bijur

Ja tuo kaiken tekee tyhjäksi yksi jyväskyläläinen hölösuu, joka osaa puhua vaan homoista.

Janne Suuronen

Jos (poliittista) pahaa tahtoa löytyy, niin kyllähän puolueesta kuin puolueesta löytyy yksittäisiä ihmisiä, joiden kautta voi tehdä ikäviä otsikoita. Toisista puolueista tehdään enemmän, toisista vähemmän. Voisi kuitenkin kuvitella möläyttelijöiden suhteellisen määrän olevan kaikissa puolueissa saman. Useimmiten nämä möläyttelijät vieläpä kertovat mielipiteensä rehellisesti, kun taas tahallista valehteltua tunnutaan helpommin katsottavan läpi sormien.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

KD:n ohjelmissa ja asenteissa ei ole mitään vikaa, päinvastoin:
http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/file...

Ongelma on, että uskossa elävätkään eivät aina osaa käyttäytyä hyvin, tai sillä tavalla, etteikö heitä joskus voisi ymmärtää myös väärin - kuten tämänpäiväinen keissi oli. Minusta siinä ei ollut mitään pahaa tai outoa. Minusta on vastenmielistä, että jostain keskustelusta poimitaan yksi lause irralleen, jolloin esimerkiksi jokin raflaava lause saa suuremman merkityksen, kuin mitä se oikeasti ansaitsisi. Heinäluoman vaimo. Popcorn-päivät. Esimerkkejä on vaikka kuinka. Se on sitä "poliittista peliä" ja median huomio- ja kohuhakuisuutta, mitä inhoan suunnattomasti.

KD:n ainoa ongelma (omasta mielestäni) on, että arvokonservatiivisena ja tietyt näkemykset omaavana se oli valmis lähtemään kokoomuksen vetämään hallitukseen, vaikka hyvin oli tiedossa, että tukipaketteja ja yhteisvastuuta sieltä pukkaa.

Mikäli kokoomus ei olisi saanut kasattua "takiaispuoluehallitustaan", niin ehkä eurokriisinhoito olisi sujunut ilman Suomen osallistumisia. Ehkä maassa olisi ollut toimintakykyinen hallitus, joka olisi pystynyt taittamaan velkaantumisen ja tekemään tarpeellisia menoleikkauksia. Ehkä, ehkä ja ehkä.

Nyt tiedämme vain, miten kävi. Epäilen, että jos pienpuolueet eivät olisi taipuneet, maailma voisi olla toisenlainen. Siksi pidän KD:tä osasyyllisenä syntyneisiin vahinkoihin - osa niistä vahingoista on tehtyjä asioita, osa taas tekemättä jättämisiä.

KD:llä olisi mielestäni paljon enemmän annettavaa. Siksi kunnianosoitus leirivalinnastasi, vaikka usein näkemyksistäsi olenkin eri mieltä.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

"Tahdomme kehittää työehtojärjestelmää niin, että yleissitovuuteen liittyy mahdollisuus sopia asioista yrityskohtaisesti."

Janne Suuronen kirjoittaa ja siteeraa höpöjä.

Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen mukaan palkan alentamisen mahdollistavia uusia määräyksiä on tullut lisää työehtosopimuksiin jo kymmenen vuoden ajan.

Ne ovat lisänneet työnantajan työpaikka- ja yrityskohtaista valtaa palkkauspolitiikassa.

Sopimuksissa on jopa määräyksiä suorista heikennyksistä sekä poikkeuksellisista toimenpiteistä, jotka mahdollistavat palkka-alen.

Nämä työehtosopimukset koskevat JO PUOLTA koko palkkatyöväestöstä ja pelaavat täysin työantajien pussiin.

Janne Suuronen

Aihealue ei kylläkään ole vahvinta puoltani, mutta kyllähän työlainsäädäntöön on kirjattu työehtojen yleissitovuus, työehdot ovat muutakin kuin pelkästään mainitsemasi palkkaus, työnantajapuolella asiaa pidetään tärkeänä työllistämisen hidastajana ja Kristillisten vaaliohjelman (edelleen) kehittäminen ei tarkoita, etteikö asiaan olisi voitu jo aiemminkin jossain määrin tarttua.

Toimituksen poiminnat