JanneSuuronen

Kolme esimerkkiä: Monikultturismi Ei - Assimilaatio Kyllä

Esimerkki 1:

"Naisjohtaja ulkomaalaisvangista: ”Ymmärrys loppui heti”.

Karoliina Taruvuori kertoo, että kulttuurierot tuovat haasteita niin vangeille kuin henkilökunnallekin.

– Kerran yksi muslimitaustainen miesvanki ei halunnut ymmärtää pätkääkään, mitä puhuin, kun annoin hänelle rangaistusta. Miespuolista apulaisjohtajaa hän kyllä ymmärsi, mutta kun apulaisjohtaja sanoi, että rangaistus tulee johtajalta, ymmärrys loppui taas, hän muistelee."

Linkki uutiseen.

Jomman kumman on väistyttävä: Joko suomalainen tasa-arvoajattelu naisjohtajineen tai maahanmuuttajan kulttuurilliset tavat.

 

Esimerkki 2:

"Myös afrikkalaisten joustava aikakäsitys aiheutti pientä sydämentykytystä jämptille suomalaisluonteelle. Siinä missä suomalainen tahtoo asiat tehdyksi nyt, afrikkalainen hoitaa asiat ajan kanssa."

Linkki lähteeseen.

Kumpi joustaa: Suomalaisen kello 08.00 huomenna tarkoittaa kellonaikaa 08.00 huomenna, eikä joskus huomenna tai ylihuomenna ?

 

{ Sivulauseena 1. Edellisen linkin suomalainen Afrikassa:

"Afrikkalaiset eivät myöskään mielellään halunneet kuulla eurooppalaiselta, miten asiat voitaisiin tehdä toisin tai paremmin.

– Ajoittain se turhautti minua mutta muistutin itseäni, että maassa maan tavalla, Riikka kertoo."

Luultavasti sama ihminen on Suomessa monikultturillismin kannattaja }

 

Esimerkki 3:

"Romanien perinteisiä ammatteja ja toimeentulon hankkimislähteitä ovat olleet käsityöammatit sekä hevosten hoito. Myös musiikilla ja taiteilla on ollut suuri merkitys romanien toimeentulon takaajana. Erityisesti romaniväestöön kuuluvat kevyen musiikin kiintotähdet ovat tuttuja kaikille suomalaisille. "

...

"Romanien koulutustaso on edelleen alhaisempi kuin valtaväestöllä, mikä vaikeuttaa työmahdollisuuksia. Tänä päivänä vallitsevan laajan työttömyyden aikana on koulutettujenkin henkilöiden vaikea saada työtä, puhumattakaan henkilöistä, joilla on vähän tai ei lainkaan ammatillista koulutusta."

"Romaneilla on vanhojen perinneammattien kadottua ollut suuria vaikeuksia työnsaannissa. Yhtenä syynä tähän on ollut romanien tapakulttuuri. Perinnepuvun valinneen romaninaisen on vaikea käyttää muuta asua, ellei varmisteta, ettei kukaan toinen romani voi nähdä häntä. Esimerkiksi sairaalan työvaatteisiin pukeunut romanisairaanhoitaja voi vaatia siirtoa toiselle osastolle, jos hänen osastolleen tulee romaneja potilaiksi."

Linkki lähteeseen 1 ja lähteeseen 2.

Kumpi joustaa Romanien työllistämiseksi: Suomen yhteiskunta rupeaa keinotekoisesti kustantamaan lisää käsityöläisammatteja ja musiikkia vai Romanit työpaikoista taistellakseen hakeutuvat tasa-arvoiseen asemaan valtaväestön kanssa ?

{ Sivulauseena 2: Tähän omat ja perityt asenteet-teemaan liittyy myös kantaväestön parissa tehdyt tutkimukset huono-osaisuuden periytymisestä }

 

Järkevän keskustelun puutteessa jatketaan vaan polarisoitunutta jankkaamista termein "rasisti",  "Suomi on aina ollut monikulttuurillinen" tai vaikkapa "kaikki käy kunhan lakeja noudatetaan". Argumenttien esittäjän puoluekannasta riippuu, että heitetäänkö rasistisyytös 2 sekunnin vai vasta 2 minuutin kuluttua.

Korvat kiinni toisinajattelijoiden puheilta ja suljetaan piireistämme kaikki rasistit. Mutta jatketaan sisissämme suvaitsevan paremman ihmisen leikkimistä. (Turun Sanomien ja Ylen toimittajat: Tämä oli sarkasmia)

Kaikki monikulttuurillisuuden kritiikki ei ehkä olekaan rasismia vaan voi myös vilpittömästi olla tahtoa auttaa ihmisiä.

Monikulttuurillinen yhteiskunta on mahdoton ilman aprtheidiä. Suomessa mieluummin pitäisikin keskustella assimilaation asteesta, keinoista ja tavoista. Voisin kuvitella, kuinka suit sait sukkelaa valtaosa väestöstämme olisikin jotakuinkin yksimielisiä aiheesta; niin melkein koko valtaväestö, kuin enemmistö maahanmuuttajavähemmistöstäkin.

Maahanmuuttajien integroimiskäsitekin on monikulttuurillisuuden rinnalla sen verran monitulkintainen, ettei sitäkään juuri tulisi käyttää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän rover kuva
Veikko Virta

Hurjia ajatuksia kristilliseksi itsensä nimeämältä tyypiltä. Esiksi kannatta kerrata mitä assimilaatio tarkoittaa: "Assimilaatio on oman kulttuurin sulauttamista tai sulautumista enemmistökulttuuriin. Tällöin väestöryhmä ei enää käytä omaa kieltään, ja he omaksuvat valtakulttuurin kielen, tavat, arvot ja käyttäytymismallit".
Jopa neuvostodiktatuurissa etniset ryhmät saivat säilyttää mm. oman kielensä ja kulttuurinsa (esim. karjalaiset). Myös Tsaarin-aikaisessa Suomessa perusteltiin Suomalaisia kansakouluja ja suomalais-ruotsalaisen kulttuurin annetti kukoistaa.
Natsi Saksassa oli toisin. Kannattaisiko Kristillisdemokraattien tutkailla minkälaisia äärisuuntauksia liikkeeseen on pesiytynyt.

Janne Suuronen

Kirjoitin jo aloitukseen: "Suomessa mieluummin pitäisikin keskustella assimilaation asteesta, keinoista ja tavoista."

On päivän selvää, etten vaadi ketään muuttamaan kotikieltään, ruokatapojaan tai vaikkapa vaatetustaan.

Kirjoitin myös:
"Järkevän keskustelun puutteessa jatketaan vaan polarisoitunutta jankkaamista termein "rasisti", "Suomi ei ole koskaan ollut monikulttuurillinen" tai vaikkapa "kaikki käy kunhan lakeja noudatetaan". Argumenttien esittäjän puoluekannasta riippuu, että heitetäänkö rasistisyytös 2 sekunnin vai vasta 2 minuutin kuluttua."

Kommentoija: "Natsi Saksassa oli toisin. Kannattaisiko Kristillisdemokraattien tutkailla minkälaisia äärisuuntauksia liikkeeseen on pesiytynyt."

Vei näköjään vajaan tunnin verran.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

jos esimerkkisi mukaan mennään, oletko valmis siihen että suomesta leikattaisiin maatilkkuja autonomisiksi alueiksi kaikille yhteiskuntaan yhteensopimattomille kulttuureille?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Niin saivat säilyttää Abhaasiassakin muslimikulttuurinsa, kaikkine siihenkuuluvine tapoineen.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Mitkä ovat niitä asioita joita ihmisen pitää muuttaa muuttaessaan maasta toiseen? Onko esimerkiksi pukeutuminen aina tai joissain tapauksissa sellainen? Tai vaikkapa alkoholinkäyttötapa, tai siitä kieltäytyminen? Ja missä menee raja? Jos vaikkapa burkha on liikaa, niin sopiiko käyttää huivia?

Sulautumisessa vaikeutena on usein se, että vaatimukset muutoksiin ovat huonosti perusteltuja tai sangen epämääräisiä. Ja vielä useammin ei ole mitään vaatimuksia muutoksiin, mutta jotkut sitten nyhjöttävät nurkassa ja jupisevat, että "tuokin on suomeen sopimaton".

Janne Suuronen

Tuon pohdiskelun suuntaanhan tosiaan heitinkin pallon: "Suomessa mieluummin pitäisikin keskustella assimilaation asteesta, keinoista ja tavoista."

"
Sulautumisessa vaikeutena on usein se, että vaatimukset muutoksiin ovat huonosti perusteltuja tai sangen epämääräisiä. Ja vielä useammin ei ole mitään vaatimuksia muutoksiin, mutta jotkut sitten nyhjöttävät nurkassa ja jupisevat, että "tuokin on suomeen sopimaton".
"
Sama koskee kääntäen teitä robotteina monikulttuurillisuuden ihanuutta liputtavien suuntaan. Epämääräistä.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Mitäköhän tarkoitat vaikkapa minun suhteeni monikulttuurillisuuden ihannoimisella?

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #5

Jospa meidän epäkiinnostavien kommentoijien sijaan keskittyisit pohtimaan substanssia.

Kommentoi vaikkapa noiden aloituksen kolmen esimerkin tapausta, että millaisen vaihtoehdon sinä valitsisit ?

Käyttäjän ToniTervo kuva
Toni Tervo

Onko vaatimus naisen tasa-arvoisen aseman sisäistämisestä ja hyväksymisestä huonosti perusteltu vai epämääräinen? Vai molempia?

Tämä yksittäinen perusarvo on suurin ristiriita, jonka lieveilmiöt ovat mittavat ja moninaiset. Tämä asia kun ymmärrettäisiin ottaa vakavasti, olisi vastakkainasettelu huomattavasti lievempää.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Toki sen sisäistäminen on paikallaan. Niin maahanmuuttajilla kuin suomalaisillakin. En ole kuitenkaan ihan varma, että tämä olisi ainakaan tässä muodossa maahanmuuttoasia, sillä sen verran paljon ongelmia tuntuu itse yhteiskunnassamme olevan tällä saralla, ettei vaatimuksesi mukaista tilaa voi oikein pitää suomalaisena ilmiönä. On itse asiassa jännää, että samat ryhmät jotka vaativat naisten tasa-arvoisen aseman kunnioittamista eivät usein itse siihen ole erityisen sitoutuneita.

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #11

On jännä, kun uutisessa mainittu naispuolinen vankilanjohtaja on saanut kokea sukupuoleensa liittyvää auktoriteetin puutetta vain muslimimaahanmuuttajien kohdalta. Ja sinä Marko alat sujuvasti vaikean kysymyksen edessä sössöttämään ympäripyöreitä diipa daapoja.

Tiedämme kyllä kaikki lähi-idän ja Pohjois-Afrikan käsityserot naisten asemasta suhteessa Suomalaiseen käsitykseen. Mutta silti alat meitä aliarvioiden sössöttämään ympäripyöreitä niitä näitä.

Voisitko vastata selkeästi puheenvuoron alussa esitettyyn pohdintaan: Väistääkö suomalaisten tasa-arvoihanne vai kyseisten maahanmuuttajien kulttuurilliset asenteet ?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #12

Et ole koskaan tärmännyt tapaukseen jossa naispuolinen esimies tai päällikkö on saanut kokea sukupuoleensa liittyvää aktoriteetin puutetta suomalaisen suunnalta? Ihanko totta?

On toki totta, että maahanmuuttajat pääsääntöisesti tulevat maista joissa tilanne on tältä osin paljon räikeämpi, mutta se ei poista sitä, että samaa asennetta on yllättävän paljon Suomessakin. Tämän asian nostaminen nimenomaan maahanmuuttokysymykseksi onkin hivenen teennäistä. Ellei sitten tavoitteena ole, että maahanmuuttajat pitäisi saada tässä asiassa käyttäytymään paremmin kuin suomalaiset.

Käyttäjän ToniTervo kuva
Toni Tervo Vastaus kommenttiin #15

Siis ihan vakavissasiko rinnastat Suomen tasa-arvotilanteen islamilaisten maiden tilanteisiin? Että jos meillä on esim. lasikatto-ongelma niin ei saisi moralisoida hunnuttamattomien naisten raiskaamista, pakko- ja lapsiavioliittoja, kunniamurhia ja sitä, että nainen on käytännössä miehen omaisuutta? Tai jos ei edistä lopputulosten vaan mahdollisuuksien tasa-arvoa, ei ole oikeutta vaatia mitään? VMP. Kysymys naisen ja miehen asemasta on kaikkien kulttuurien ytimessä ja täten keskiössä kun puhutaan kulttuurien kohtaamisesta tai vaikka niiden assimiloitumisesta. Se on nimenomaan maahanmuuttoon liittyvä kysymys. Se on yksi suurimmista kysymyksistä.

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren Vastaus kommenttiin #22

Naisten/lasten asema on heikko lähes kaikkialla eikä vain islamilaisessa maailmassa. Kyse ei ole kulttuurista niinkään vaan yhteisöjen kehitysasteesta. Kautta aikojen yhteiskunnat olleet patriarkaalisia, lapsia naitettu pieninä. Länsimaissa naisten asema on parantunut ja esimerkiksi lapsiavioliitosta on luovuttu. Mutta vielä on pitkä matka kuljettava.

Käyttäjän ToniTervo kuva
Toni Tervo Vastaus kommenttiin #24

Ja sitten ihmetellään kun ei saada oikeaa dialogia aikaiseksi... Mitä nyt Bodil on muuallakin toistellut niin näköjään mikään ihmisen käytös ei ole kulttuurin ohjaamaa jos se toisessa kulttuurissa koetaan negatiivisena asiana. Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että monikulturismi on uskonto - sitä vastaan ei voi argumentoida. Sitten kun tajuaa, että toinen on hartaasti uskossa, on itsellä aika siirtyä eteenpäin. Siirryn eteenpäin.

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren Vastaus kommenttiin #26

Oliko Suomi tasa-arvoinen maa 200 vuotta sitten? Onko tilanne muuttunut sen jälkeen?

Olen ihan eiuskovainen mutta sen verran tutustunut naisten asemaan eri maissa että tiedän ettei kyse ole kulttuurista (tai uskonnosta). Enkä jaa maailmaa länsimaihin vs muslimimaihin. Maailma kun on paljon monimuotoisempi.

Käyttäjän ToniTervo kuva
Toni Tervo Vastaus kommenttiin #27

Ei tässä uskontunnustuksia tarvita, asia on ilmeinen kun kategorisesti selittää asiat hyväksi. Sulla on tuossa tasa-arvovertailussa argumentaatiovirhe. Se, että muualla on ollut aiemmin samaa kehitystä, ei tarkoita, että ilmiön syyt olisivat nyt samat. Ja lopulta kulttuuri on aina aikaan sidottu - et voi erottaa tiettyä toimintamallia kulttuurista erilleen. Jos toimintamalli on olemassa, se ON sitä kulttuuria. Kirsikkana kakun päällä uskonto on osa kulttuuria ja kun pyhät kirjat ja uskonnolliset johtajat ohjeistavat toimimaan tietyllä tavalla, se ON kulttuuria. Kulttuuri on muutakin kuin paikallinen tapa tehdä ruokaa. Nyt loppui rautalanka, lopetan.

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren Vastaus kommenttiin #28

Mutta jos katsoo nykymaailmaa niin naisten asema on heikko lähes kaikkialla - vaikka kansoilla on eri kulttuuri ja uskonto. Ja länsimaissakin se oli heikko. Ihmisten toimintamalli (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) on ollut naisten sortaminen.

Pohjoismaissa naisten asema on tosin ollut parempi verratuna muuhun maailmaan. Ehkä johtuen karusta ilmastosta missä naisen työpanos ollut tärkeä. Mene ja tiedä.

Uskonnot ovat pääosin patriarkaalisia, heijastaen sitä kulttuuria missä ovat syntyneet. Tämä pätee erityisesti kristinuskoon, juutalaisuuteen ja islamiin jotka kaikki kolme syntyneet samalla alueella. Minulle on kerrottu että naisen asema hinduismissa oli parempi mutta muutos huonompaan tapahtui noin 2000 vuotta sitten. En tosin tiedä siitä sen tarkemmin.

Riippumatta nyt siitä kutsutaanko tätä (esimerkiksi naisten heikko asema) osana kulttuuria, toimintatapaa, kehitysastetta niin selvää on että muutosta tarvitaan ja muutos on myös toteutumassa. Mutta muutos ei myöskään tapahdu hetkessä vaan vaatii useampia sukupolvia. Eihän Suomessakaan naisten asema parantunut hetkessä. Nyt esimerkiksi Etiopian kristilliset johtajat vihdoin sanoutuvat irti tyttöjen silpomisesta vaikka aikasemmin katsoivat että on osana kristinuskoa.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Ongelmana on se, että tuo esille nostamasi monikulttuurisuuden muoto on isolta osin myytti. Muuttajat sulautuvat monin osin suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta toki se vie aikansa. Työntekijät kyllä oppivat tulemaan ajoissa töihin kun se riittävän painokkaasti esitetään (mitään afrikkalaisen oikeutta myöhästyä ei tietääkseni missään ole), naisjohtajia kyllä opitaan kuuntelemaan ja tottelemaan ja vaikkapa islamin mukaisiin pyhiin opitaan kyllä käyttämään omia lomapäiviään.

Mutta toki aina on myöhään oppivia ja vastaan hangoittelijoita, niin kuin on suomalaisissakin miltei missä tahansa asiassa.

Se mitä nämä maahanmuuttajat eivät kykene tekemään on äidinkielensä unohtaminen ja ihonvärinsä muuttaminen. Ja jo ne riittävät usein syyksi nurjaan kohteluun: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015080520131865_u...

Janne Suuronen

Olet siis Assimilaation kannattaja. Et niinkään monikultturisti. Suomalaiset aikakäsitykset ovat afrikkalaisia parempia, samaten sukupuolten välinen tasa-arvo. Kaikki kulttuurit eivät olekaan yhtä hyviä.

Mikä siinä oli niin vaikeaa myöntää ?

(About) Kukaan ei vaadi ihmisiä vaihtamaan äidinkieltään, kulttuuria tai vaatetuksiaan. Tiedät sen itsekin. Miksi jatkuvasti aliarvioit muita keskustelijoita heittämällä tuollaisia aivopieruja.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

En ole erityisesti minkään muodon kannattaja. Maahanmuuttajista ehdoton valtaosa assimiloituu yhteiskuntaan, toiset miltei täysin, toiset osin. Retoriikka jossa nähdään epämääriäisen monikulttuurisuuden olevan vallitseva tila ei vain kohtaa todellisuutta. Ja sen kautta monikulttuurisuuden vastustaminenkin on varsin jännää - Olisi luultavimmin parempi, jos vastustuksen kohteet olisivat epämääräisen tyhjän päällä olevan kattotermin sijaan aitojen ilmiöiden vastustamisessa tai niiden korjausyrityksessä.

Janne Suuronen Vastaus kommenttiin #19

Eli, yleistän sinut nyt tässä aiheessa malli-Vihreäksi, Vihreiden puheet ja kirjoitukset monikulttuurisuuden "vastustajista" ovat itseasiassa suurimmalta osin pelkästään leimaavaa lokapaskaa. Luodaan kuvaa, missä "monikulttuurin vastustaja = rasisti".

Kuten totesin aloituksessa, niin hieman perinteisen boxin ulkopuolelle tulemalla arvelen käytännössä kaikkien Suomessa asuvien ihmisten ajatusten olevan tässä aiheessa hyvinkin samankaltaisia.

Käyttäjän rover kuva
Veikko Virta

Eipä nyt lleimailla puolin ja toisin. Itse olen vanha ukko jolle ismeistä riittää YK:n ihmisoikeuden julistus. Toit vain mieleeni kansakoulunopettajani 40-luvulta. Hän oli sodan jälkeenkin Hitlerin kannattaja ja argumentin yhdestä rodusta kielestä ja uskonnosta tulivat kirjoituksestasi mieleeni. Yleensä opettajani päätti vuodatuksensa sanoihin "Hitlerin aikana junat pysyivät aikataulussa". Kannattaako assisimilaatio toiveita heitellä, jos ei ole selvillä mitä termillä tarkoitetaan?

Janne Suuronen

Ja lisää natsikorttia....

Kirjoittamasi "Kannattaako assisimilaatio toiveita heitellä, jos ei ole selvillä mitä termillä tarkoitetaan?"

sijaan piti varmaan olla

"Kannattaako monikultturismi toiveita heitellä, jos ei ole selvillä mitä termillä tarkoitetaan?".

Maailma ei ole mustavalkoinen. Toistan vielä Veikko, että tosiaan tuolla aloituksessa kehotin pohtimaan assimilaation astetta. Yhtä hyvin olisin voinut kehottaa pohtimaan kääntöpuolta, monikultturismin astetta.

Ehkä tämä Suomen mediassa ummehtumiseen asti jauhettu aihepiiri kuitenkin kaipaa nyt vähän out-of-the-box ajattelua. Lähdetäänkin pohtimaan aihetta vastakkaisesta suunnasta ja vieläpä teoreettisen ihkuilun sijaan ihan käytännön ongelmista. Käytännön ongelmista, joiden pohtimisesta vaikkapa Vihreiden aktivisti Marko Kivelä tuossa ylempänä visusti yrittää luistaa.

Oliko sinulla noihin alussa esitettyihin konkreettisiin ratkaistaviin tilanteisiin mitään kommentoitavaa ? Jos ei, niin eiköhän tämä keskustelu ole sinunkin kanssasi käyty.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Itse koin että olen assimiloitunut, koska muutin suomeen reilut parikymmentä vuota ennen suomen EU:hun liittymiseen.

1995 lähtien olemme osa EU jonka elää edelleen toisen maailman sodan moraalisessa krapulassa, yhdestä äärimmäisyyksistä toiseen, siirryttiin ajatuksesta yksi maa, yksi kansa, yksi johtaja toiseen, monta maata, monia kansoja eikä lainkaan johtaja.

Suomeen piti saada imagosyistä suvaittavia vähemmistöjä, 90 luvulla tänä ei ollut paljon ketään tulossa, silloin päädyttiin kiintiöpakolaisiin.

EU:n tavoite ei ole assimilaatio vaan päinvastoin monikulttuuri, siis ei ole tarkoitus että maahantulijat sulautuisivat osaksi valtaväestö, vaan että tulijat muodostaisivat omia vähemmistöjä.

Vähemmistöt EU:ssa eivät ole juuri tekemisessä toistensa kansa vaan kilpailevat keskenään joskus verisesti.

Käyttäjän TapioRantanen kuva
Tapio Rantanen

Asiallinen blogikirjoitus. Vanha ohje saisi edelleen päteä: "Elä maassa maan tavalla tai maasta pois pakene".

Käyttäjän rover kuva
Veikko Virta

Konkreettinen ratkaisu: Eletään kuten sivistysvaltiossa kuuluu elää. Asun suurimman osan ajastani Espanjassa. Vieressä on Budhan temppeli. Konsertti bussimme lähtee moskeijan vierestä ja ohittaa synagookan ja katolistenkirkkojen lisäksi monien yhteisöjen temppeleitä, mm. Helluntailaisten Majakan. Viiteentoista vuoteen en ole kohdannut minkäänlaisia monikulttuurisuudesta johtuneita ongelmia. Auttaisiko ajatelma: "elä ja anna toistenkin elää".

Janne Suuronen

"
Auttaisiko ajatelma: "elä ja anna toistenkin elää".
"
Yksilötasolla kyllä, joukkona EI.

Esitin alussa kolme käytännön ongelmaa. Niitä ei voi sivuuttaa kevyellä "elä ja anna toistenkin elää" heitolla.

Vastaisitko muuten mieluummin viesteihin "vastaa"-napilla, kuin että aina laitat uuden kommenttisi tänne pohjalle.

Janne Kilposuo

Virta:
"Eletään kuten sivistysvaltiossa kuuluu elää."

Miksi ihmeessä ?!

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Kommentoidaan...

1. Linnavenkula ei nähdäkseni edusta missään kulttuurissa sopetunutta tai hyvin sopeutuvaa vaan pikemmin päinvastaista. Näin ollen tuota ei voi pitää esimerkkinä mistä voitaisiin vetää johtopäätöksiä - paitsi siitä että vangit saattavat olla hankalia.

2. Afrikkalaiseen aikakäsitykseen olen itsekin tutustunut. Kyllähän siinä on ollut suhtautuminen koetuksella ja joskus on tullut käytettyä isoja kirjaimia oman käsityksen selventämiseksi. Tuo on kuitenkin asia mikä kokemukseni mukaan ei ole pysyvä ongelma kulttuurien kohdatessa. Aluksi se sitä saattaa olla. Toisaalta, olen ollut riemastuttavassa naisten päivän juhlassa minkä alku venyi varttitunnin ja väliinkin tuli luovia taukoja, mutta kukaan yleisöstä ei ollut moksiskaan. Olipahan tilaisuus rupatella.

3. Romanit. En ole romani, en järin hevosmies, tavoista ja perinteestä olen tullut jonkin verran tietämään. Tässä on nähdäkseni kyse siitä mitä ihminen tuntee, mikä häntä hävettää. Lapsena opitut asiat eivät katoa ylhäältä annetulla mahtikäskyllä. Roomalaiskatolisella miehellä on vaikeaa menna suomalaismiehen kanssa saunaan ja niin on monella muullakin ei-suomalaisella. Sitä emme kuitenkaan julkisesti taivastele. Kyseessä on toisenlainen kulttuuri.

Janne Suuronen

1. Tiedämme ja tunnemme kaikki eri kulttuureissa olevan erilaisia käsityksiä naisten asemasta. Vastauksesi oli joko näsäviisastelua, kanssakeskustelijoiden aliarvioimista tai jotain kieroa keskisormen näyttämistä.
2,3: Jätit ottamatta asioihin kantaa. Ketkuilit nollavastaukset, kuten monikulttuurillisuuden perään haikailevat (ja/tai erimielisiä rasisteiksi mielellään muita luokittelevat) useimmiten tekevät.

Antti, tuollaisella munattomalla kiertelyllä emme saa kehitettyä yhteiskuntaamme.

Marko Parkkola

When in Rome - tai oikeastaan Alanya tässä tapauksessa. Rahanvaihtopisteessä eivät halunneet millään palvella silloista tyttöystävääni. Palveluhalukkuutta löytyi vasta kun menin itse sisälle liikkeeseen ja silloinkin asiakaspalvelija yritti hoitaa asian minun kauttani.

Miettikääpäs minkälainen häly nousisi, jos Tampereen Forexilla asiakaspalvelija ei suostuisi yhteistyöhön naispuoleisen asiakkaan kanssa.

Tämä on sitä monikulttuuria. Ylempänä pidettiin natsismina sitä, että maahanmuuttajan tulisi muuttaa tapojaan. Toivottavasti tamperelaisen Forexin asiakaspalvelijaksi ei palkata samaista alanyalaista misogynistista herraa. Hänen irtisanomisensa tai hänen pakottamisensa palvelemaan naisasiakkaita olisi natsismia.

Marko Parkkola

Tästä tulikin mieleeni. Olin vaalipaneelissa yleisössä ja istuin Jussi J.O. Jalosta vastapäätä. Jussin molemmin puolin olivat remareiden Atanas Aleksovski ja vihreiden Päivi Sinkkonen. Pöydän laidoilta löytyivät perussuomalaista, kokoomuslaista, kristillistä ja myös vasemmistoliiton Mahmoud Machaal.

En muista enää tarkkaan mitä kysyin yleisökysymyksenä, mutta se liittyi juuri näihin Janne Suurosen mainitsemiin kulttuurieroihin. Muistaakseni sanoin jotain sellaista, että jos maahanmuuttajalla on jokin kulttuurillinen asia, joka estää häntä sopeutumasta suomalaiseen työelämään, niin silloin asiat ovat todella huonosti.

Jussi J.O. Jalonen ei muistaakseni vastannut asiaan mitään, kuten ei myöskään Sinkkonen. Aleksovski sitten vastasikin. En ole koskaan joutunut pelkäämään vaalitilaisuudessa niin paljoa, kun hän alkoi huutamaan, räyhäämään ja osoittelemaan sormella. Onneksi välissä oli pulpetti, ettei hän päässyt kurkkuuni kiinni.

Mutta asiaan. Mahmoud Machaal tuli tilaisuuden jälkeen puristamaan kättäni ja juttelemaan kanssani. Hän kertoi ymmärtävänsä mitä hain takaa kysymykselläni ja olevansa samaa mieltä. Maahanmuuttajan on sopeuduttava suomalaiseen työelämään tai elettävä Kela Goldin varassa loppuelämänsä (joka ei kuulosta ollenkaan hassulta ajatukselta minunkaan mielestä).

Nyt yllä oleva natsikortin heiluttelija voisikin kertoa, onko Mahmoud natsi.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Itse työskentelen sairaalassa terapeuttina. Eettinen velvollisuus sitoo meitä kaikkia. On hoidettava potilas kuin potilas. Ei alkaa erottelemaan ketä hoitaa ja onneksi niin. Vaatetus on keskeinen asia hoito- ja terapiatyössä, se on meidän univormu, kaikki pukeutuu samalla tavalla, kasvojaan peittämättä ja ihmisiä katsotaan silmiin. Kyse on työ- ja potilasturvallisuudesta.

Toimituksen poiminnat